ÄR DETTA SPECIELLT "SNYGGT".....

.....OCH ETISKT GJORT AV EN "ANTIKEXPERT" EGENTLIGEN?????


I varje program så springer två s k  "antikexperter" runt på olika LOPPISAR och försöker hitta "fynd" för en billig penning som sedan säljs på auktion, det är någon form av  inbördes tävling mellan de två som går ut på att se vems "fynd" som blir dyrast på auktionen, iofs lite skoj för oss tittare och det brukar inte röra sig om någon överdriven värdestegring, ibland blir föremålen t o m osålda!!!

Men i gårdagens ANTIKRUNDAN ( som för övrigt var inspelad i Söderköping), hittar en av dem ett par ljusstakar i mässing (?) och får köpa paret för 50 riksdaler!!! Naturligtvis har han redan spanat in att de var värda ett antal femtiolappar mer, han är ju expert och känner till de olika stämplarna, vilka kan vara svåra för en oerfaren loppisförsäljare att tyda!!!

Mycket riktigt så gick de sedermera för 2300 pix på auktionen, man kan ju alltid hoppas att den stackars loppisförsäljaren fick de pengarna!!!

Nu kommer antagligen många att skaka på huvudet och utbrista: "Men får inte försäljaren skylla sig själv om han/hon inte kollat upp stämplarna innan, och det är ju kul när man gör ett riktigt klipp"???

Visst bör man kolla upp vissa sakers värde men är man "ny" i branchen så kanske man inte tänker så långt!!!

Naturligtvis är det kul när vi glada amatörer  lyckas göra ett klipp någon gång, vilket inte händer allt för ofta men är det egentligen riktigt rumsrent när en "expert" gör ett sånt klipp istället för att upplysa försäljaren om ljusstakarnas egentliga värde???

Hade han köpt dessa ljusstakar som privatperson hade jag inte reagerat men nu var han där i sin yrkesroll och dessutom spelades det hela in för att sändas i tv, jag gillar inte förfarandet och tycker inte det är moraliskt försvarbart, detta är min åsikt och den står jag fast vid!!!

Jag har själv för många år sedan, i början av min "Loppiskarriär" gjort bort mig på några saker jag sålde mycket för billigt, bl a blev jag "lurad" av en som ofta åkte runt på mässor och var mycket kunnig när det gällde antikviteter , sedan dess kollar jag noggrant upp de föremål jag misstänker kan vara värda en rejäl slant!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0